11. december 2011

Brændte mandler med twists

Julen nærmer sig og det er ved at være tid til at lave lidt juleknas ;-)

Min sidste indlæg var en opskrift på brændte mandler. Jeg har imidlertid efterfølgende eksperimenteret med at twiste opskriften med lidt forskellige krydderier.

Lavede igår hele tre batches mandler:
Saltede mandler
Brændte mandler med vanillesukker
Brændte mandler med chilipulver

De blev helt fantastiske!!

Her er de to opskrifter med twists:

Brændte mandler med vanillesukker

Ingredienser:
200 gr. mandler med skind
1,5 dl. Sukker
1 tsk vanillesukker
2 dl. Vand


Sådan gør du:
  • Kom vand, mandler, sukker og vanillesukker på en pande og skru op på fuldt blus.
  • Sukkerlagen koges ind og der røres ind i mellem.
  • Når sukkerlagen begynder at ligne karamel, skal der røres konstant i mandlerne. 
  • Når sukkeret begynder at smuldre og sidde fast på mandlerne, skal der røres i dem nogle minutter mere ekstra, inden de er de færdige ( de bliver humplede og man skal kunne høre, at de knækker lidt, som tegn på at al væden er væk )
  • Hæld mandlerne ud på et stykke bagepapir og lad dem køle af
  • Når mandlerne er kølet af, skal de opbevares i en lufttæt beholder.

Brændte mandler med chilipulver

Ingredienser:
200 gr. mandler med skind
1,5 dl. Sukker
½ tsk chilipulver
2 dl. Vand


Sådan gør du:
  • Kom vand, mandler, sukker og chilipulver på en pande og skru op på fuldt blus.
  • Sukkerlagen koges ind og der røres ind i mellem.
  • Når sukkerlagen begynder at ligne karamel, skal der røres konstant i mandlerne. 
  • Når sukkeret begynder at smuldre og sidde fast på mandlerne, skal der røres i dem nogle minutter mere ekstra, inden de er de færdige ( de bliver humplede og man skal kunne høre, at de knækker lidt, som tegn på at al væden er væk )
  • Hæld mandlerne ud på et stykke bagepapir og lad dem køle af
  • Når mandlerne er kølet af, skal de opbevares i en lufttæt beholder.

 God fornøjelse ;-)

4 kommentarer:

wildskud sagde ...

Her i huset er mandelbrænding også en årligt tilbagevendende begivenhed. Her eksperimenteres der også i stor stil.
Blandt andet kan det anbefales at bruge whisky i stedet for vand til indkogningen. Kakao har også været anvendt, dog ikke med det ønskede resultat. Det skal dog siges, at det kan lade sig gøre, for jeg har smagt mandler, der har været krydret med kakao og spist dem med velbehag.
Hvad Chilli angår, havde jeg en tanke om at brænde én mandel med en ordentlig dosis til en person, der havde fortjent en oplevelse ud over det sædvanlige. Men jeg forbarmede mig over mandlen og forærede hele portionen til en anden i stedet. Det vakte lykke.
Herligt er det i øvrigt at se, at du også hører til bland dem der brænder mandlerne og ikke sukkeret, som jeg desværre må konstatere nærmest sætter standarden for gade-mandel-brænderne nutildags.

vidunderlige univers sagde ...

Hej Britt..:0)
Jeg har tilmeldt mig din SÅ flotte blog, med nogle dejlige informationer..
Må se om jeg kan få prøvet din opskrift på de mandler med chili.. Lyder spændende..:0)
KH Iben

Skomagerhuset sagde ...

sikke nogle dejlige opskrifter det skal prøves

Andy sagde ...

Hej,

jeg har lige prøvet din opskrift på brændte mandler! Den var rigtig, rigtig god... det gjorde desuden udfaldet at man lige bruger lidt vanilje! :)