21. april 2011

Sommersalater med jordbær

To opskrifter på lækre sommersalater med jordbær








Salat med jordbær, mozzarella og bresaola
(4 pers.)

250gr. afdryppede mozzarella-kugler
200gr. bresaola i tynde skiver
250gr. nippede evt. halverede jordbær
1 lille bundt frisk basilikum
1 lille håndfuld rucola-salat
35gr. salte pistaciekerner

Dressing:
3 spsk hvid balsamico
3 spsk jomfruolivenolie
salt
peber

Tilbehør:
8-12 små tynde skiver ristet grovbrød

Fremgangsmåde:
Bland alle ingredienserne og fordel dem på et fad.
Pisk dressingen sammen og smag den til med salt og peber
Dryp dressingen over salaten og server brød til

Jeg fandt denne opskrift i et blad engang og klippede den ud. Jeg har lavet den et par gange, og den er superlækker som forret eller til frokost.

Salat med jordbær og melon
(4 pers.)

1 honning- eller galiamelon skåret i små tern
250gr. nippede jordbær skåret i kvarte
1 bakke rucola-salat
55gr. ristede pinjekerner
1 pakke (70gr.) ristet parmaskinke

Tilbehør:
Groft brød

Fremgangsmåde:
Rist parmaskinken i ovnen til den er sprød, køl den af og knæk den i stykker.
Rist pinjekernerne på en tør pande
Skyl jordbær og skær dem i kvarte
Skyl rucola
Skær melonen i små tern
Bland alle ingredienserne og fordel dem på et fad.

Jeg fik denne salat hos en veninde forleden dag og den smagte mums. Vi fik den sammen med en tærte med kylling, bacon og broccoli, men jeg tænker at man kan spise den til frokost med groft brød.
Mængderne har jeg gættet mig lidt frem til.

Ingen kommentarer: